De stationschef

De taakomschrijving van de stationschef was duidelijk omschreven. Hij was verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op en rondom het station, dus ook voor het personeel en het onderhoud van het stationsgebouw. Hij was ook verantwoordelijk voor de veiligheid. Er mocht geen trein vertrekken voordat door de stationschef was vastgesteld dat de wissels goed stonden en het baanvak veilig en berijdbaar was. Hij diende persoonlijk aanwezig te zijn bij elke aankomst en vertrek.
Een half uur voor aankomst van een trein moest er gedurende een halve minuut een klok worden geluid. Vijf minuten voor vertrek van de trein werd door twee afzonderlijke klokslagen aangegeven dat de passagiers in de rijtuigen konden plaatsnemen. Drie klokslagen waren het teken voor de stationschef om de portieren van de rijtuigen te laten sluiten. Tussen de aankomst en het vertrek van een trein verliepen zo’n 15 tot 20 minuten.
De eerste stationschef van Best was Marinus Anthonie van Voorst Catshoek. Het station van Best (halte der 5e klasse) was niet erg in trek. In 7 jaar tijd waren er al 7 verschillende stationschef geweest, waarvan de meeste als een strafoverplaatsing naar het kleine Best. Op 1 februari 1873 werd Lambertus Johannes Dellevoets benoemd. Hij zou 22 jaar blijven. Hij werd tevens bestuurlid van harmonie “De Eendracht”. Bij zijn aanstelling ontving hij een jaarinkomen van 450 gulden. De laatste stationschef van Best was Petrus Nicolaas Niekus.

(Uit het boek Sporen door Best)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>