(Uit het boek Sporen door Best)
In 1845 waren er plannen voor aanleg van een spoorlijn van Tilburg naar Maastricht. Later kwamen daar Vlissingen, Moerdijk en ’s-Hertogenbosch bij. Ook waren er plannen voor een lijn van ’s-Hertogenbosch via Helmond naar Venlo. Deze lijnen zouden niet via Eindhoven lopen. Deze plannen gingen echter niet door. In 1856 werd een nieuw plan gemaakt door J.P. Bredius voor een lijn vanuit Rotterdam over Dordrecht, Breda, Tilburg, Oirschot en Eindhoven en Roermond naar Maastricht. Het kabinet Rochussen-van Bosse veranderde de plannen weer van Tilburg via Den Bosch naar Helmond. De gemeente Eindhoven tekende bezwaar aan. De plannen sneuvelde in de eerste Kamer.
In 1860 werd door het kabinet Van Hall-Van Heemstra wel een wet aangenomen voor de aanleg van een verbinding van Vlissingen, Breda, Tilburg, Boxtel, Best, Eindhoven, Helmond naar Venlo. Ook plande men een verbinding van Culenborg naar ’s-Hertogenbosch en zo naar Boxtel. Hiermee werd Boxtel het knooppunt in Noord Brabant vanwege de strategische militaire ligging in geval van oorlog met België. Oirschot was daarmee de grote verliezer, tot genoegen van vele Bestenaren.