Spoorbruggen over het kanaal

Toen op 4 april 1923 het Wilhelminakanaal officieel werd geopend, kreeg Best er naast de rijksweg en het spoor een derde verkeersader bij. Voor het treinverkeer werden 2 vaste bruggen over het kanaal gebouwd. Om voldoende doorgang te houden voor de scheepvaart moest een deel van het spoor omhoog. Volgens de Meierijsche Courant werd de oostelijke brug begin november 1921 al in gebruik genomen. Op 11 mei 1940 werden beide bruggen door Nederlandse militairen opgeblazen om de Duitse invasie tegen te houden. In september 1944 bliezen de Duitsers op hun beurt de bruggen op om de geallieerde troepen tegen te houden. In verband met de spoorbaanverdubbeling werd in mei 2000 een eerste nieuwe brug in gebruik genomen. Aanvankelijk zouden de oude bruggen een nieuwe bestemming krijgen maar de transportkosten waren te hoog. De bruggen werden daarna in hapklare brokken naar een slopersbedrijf in het Limburgse Halen afgevoerd.

1 reactie

  1. Henk Peels

    Is er vóór de huidige brug over het Wilhelmina kanaal op de Ringweg eerder een brug geweest?
    Er loopt een stuk jaagpad vanaf de Batabrug tot voorbij de Ringwegbrug ook onder Ringweg door.
    Met de huidige pijlers is dat niet mogelijk.
    Of werd de kabel eventjes los gemaakt?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Henk Peels Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>